Witajcie, drodzy posiadacze BMW E39! Jeśli Wasze wycieraczki działają wolno, zacinają się lub w ogóle odmawiają posłuszeństwa, ten artykuł jest dla Was. Przygotowałem kompleksowy poradnik, który pomoże Wam zdiagnozować problem, zrozumieć jego przyczyny i przeprowadzić samodzielną regenerację mechanizmu wycieraczek. Dzięki niemu podejmiecie też świadomą decyzję co do opłacalności naprawy.
Regeneracja zatartego mechanizmu wycieraczek w BMW E39 to skuteczny sposób na przywrócenie im pełnej sprawności
- Główną przyczyną awarii wycieraczek w BMW E39 jest zatarcie sworzni mechanizmu, spowodowane korozją od wody i zanieczyszczeń gromadzących się pod podszybiem.
- Typowe objawy to wolna, skokowa praca, zacinanie się wycieraczek, brak powrotu do pozycji "zero" lub ich całkowite unieruchomienie.
- Diagnozę ułatwia prosty test: odłączenie mechanizmu od silniczka. Jeśli silniczek pracuje, a ramionami mechanizmu nie da się poruszyć, wina leży po stronie zatartego mechanizmu.
- Naprawa polega na demontażu mechanizmu, wybiciu sworzni, dokładnym oczyszczeniu ich z rdzy i starego smaru, a następnie nasmarowaniu wodoodpornym smarem i ponownym montażu.
- Samodzielna regeneracja jest najtańszą opcją (koszt smaru ok. 20-40 zł), podczas gdy używany mechanizm to wydatek 100-250 zł, nowy zamiennik od 300 zł, a naprawa w warsztacie 200-400 zł.
- Aby zapobiec przyszłym awariom, kluczowe jest regularne czyszczenie podszybia i udrażnianie kanałów odpływowych.
Wycieraczki w BMW E39 dlaczego zwalniają i jak temu zaradzić?
Problem z wycieraczkami w BMW E39 objawia się zazwyczaj stopniowo. Na początku można zauważyć, że pracują one nieco wolniej niż zwykle, wykonują ruchy skokowe lub zacinają się w pewnym punkcie na szybie. Czasem wycieraczki nie wracają do swojej spoczynkowej pozycji, czyli tzw. "zera", a w skrajnych przypadkach całkowicie przestają działać. Te symptomy, choć początkowo mogą wydawać się drobne, zazwyczaj sygnalizują postępującą usterkę mechanizmu.
Co sprawia, że mechanizm wycieraczek w E39 jest tak podatny na awarie? Głównym winowajcą jest korozja. Mechanizm znajduje się pod plastikowym podszybiem, gdzie z czasem gromadzą się woda i zanieczyszczenia. Niestety, kanały odpływowe w podszybiu często ulegają zapchaniu, co prowadzi do zalegania wody. Ta wilgoć w połączeniu z brudem dostaje się do sworzni mechanizmu, powodując ich rdzewienie i stopniowe zacieranie.
Najczęściej problem dotyczy zatartego sworznia (osi), na którym osadzone są ramiona wycieraczek. Ten element, zaprojektowany do płynnego obracania się, pod wpływem korozji staje się coraz trudniejszy do poruszenia. Kiedy opór jest zbyt duży, silniczek wycieraczek nie jest w stanie go pokonać, co objawia się wspomnianymi problemami z pracą.
Szybka diagnoza czy to mechanizm, czy silniczek wycieraczek?
Zanim przystąpicie do bardziej skomplikowanych czynności, warto przeprowadzić prosty test diagnostyczny, który pozwoli Wam odróżnić awarię mechanizmu od uszkodzenia silniczka. Należy odłączyć mechanizm wycieraczek od silniczka. Następnie, włączając zapłon i uruchamiając wycieraczki, obserwujcie pracę samego silniczka. Jeśli silniczek pracuje prawidłowo, słychać jego pracę i wykonuje ruch obrotowy, a jednocześnie ramiona mechanizmu ani drgną lub stawiają ogromny opór przy próbie ręcznego poruszenia, to niemal pewne, że problem leży w zablokowanym mechanizmie. Ten prosty test pozwala uniknąć niepotrzebnych kosztów związanych z wymianą sprawnego silniczka.
Mała, ale ważna uwaga: zanim zaczniecie demontaż, zawsze warto sprawdzić bezpieczniki i przekaźniki odpowiedzialne za pracę wycieraczek. Czasem prozaiczny problem z zasilaniem może być przyczyną ich niedziałania.
Regeneracja, używka czy nowy zamiennik co wybrać?
Analizując dostępne opcje naprawy mechanizmu wycieraczek w BMW E39, możemy wyróżnić kilka ścieżek, każda z nich wiąże się z innymi kosztami i nakładem pracy:
| Opcja naprawy | Szacowany koszt |
|---|---|
| Samodzielna regeneracja | 20-40 zł (koszt smaru) |
| Zakup używanego mechanizmu | 100-250 zł |
| Zakup nowego zamiennika | od 300 zł |
| Naprawa w warsztacie | 200-400 zł |
Jak widać, samodzielna regeneracja jest zdecydowanie najtańszą opcją. Wymaga jednak pewnej wiedzy technicznej, podstawowych narzędzi i przede wszystkim czasu. Jest to rozwiązanie idealne dla osób, które lubią majsterkować i chcą zaoszczędzić pieniądze. Zakup używanego mechanizmu jest kompromisem jest tańszy niż nowy, ale wiąże się z ryzykiem, że część może być już w podobnym stanie lub wkrótce ulec awarii. Nowy zamiennik to gwarancja sprawności, ale też najwyższy koszt zakupu części. Zlecenie naprawy w warsztacie to wygoda, ale również koszt robocizny.
Biorąc pod uwagę stosunkowo niski koszt materiałów do regeneracji i możliwość wykonania jej samodzielnie przy użyciu podstawowych narzędzi, często jest to najbardziej opłacalna ścieżka. Jeśli jednak nie czujecie się pewnie w mechanice, nie posiadacie odpowiednich narzędzi lub po prostu brakuje Wam czasu, zakup używanego lub nowego mechanizmu, a nawet zlecenie pracy warsztatowi, może być lepszym wyborem. Warto jednak pamiętać, że kupując używany mechanizm, warto dokładnie sprawdzić stan sworzni i poszukać części z pewnego źródła, aby zminimalizować ryzyko ponownej awarii.
Ryzyko związane z zakupem używanego mechanizmu wycieraczek jest spore. Często części te pochodzą z demontażu aut, które miały podobne problemy, lub po prostu są już zużyte. Przy zakupie warto zwrócić szczególną uwagę na stan sworzni czy nie są skorodowane, czy nie mają nadmiernych luzów. Dobrze jest też poszukać sprzedawców oferujących jakąkolwiek formę gwarancji rozruchowej.
Kompletny poradnik samodzielna regeneracja mechanizmu wycieraczek w E39
Do przeprowadzenia samodzielnej regeneracji mechanizmu wycieraczek w BMW E39 potrzebne będą:
- Zestaw kluczy nasadowych i płasko-oczkowych
- Śrubokręty (płaski i krzyżakowy)
- Ściągacz do ramion wycieraczek (choć często można je zdjąć bez niego, podważając delikatnie)
- Imadło warsztatowe
- Młotek
- Papier ścierny o różnej gradacji
- Wodoodporny smar (np. smar miedziany lub litowy)
- Ewentualnie prasa warsztatowa (jeśli sworznie są bardzo mocno zapieczone)
Pierwszym krokiem jest bezpieczny demontaż ramion wycieraczek. Zazwyczaj są one mocowane na wieloklinie i zabezpieczone nakrętką. Po ich odkręceniu, ramiona można zdjąć. Następnie należy ostrożnie zdemontować plastikowe podszybie, odkręcając śruby i wypinając zatrzaski. Ważne jest, aby robić to delikatnie, aby nie uszkodzić tworzywa.
Kolejnym etapem jest wymontowanie całego zespołu mechanizmu wycieraczek wraz z silniczkiem z nadwozia samochodu. Zazwyczaj jest on przykręcony kilkoma śrubami do karoserii. Po odkręceniu śrub, cały zespół można wyjąć.
To kluczowy etap naprawy: rozbiórka mechanizmu i wybijanie zatartego sworznia. Mechanizm zazwyczaj składa się z aluminiowych obudów, w których osadzone są sworznie. Sworznie te często są bardzo mocno zapieczone. W pierwszej kolejności należy odłączyć mechanizm od silniczka (jeśli nie zostało to zrobione wcześniej). Następnie, używając imadła i młotka, lub prasy warsztatowej, należy ostrożnie wybić lub wycisnąć zatarte sworznie z aluminiowych gniazd. Może to wymagać użycia siły i odpowiedniego podparcia obudowy, aby jej nie uszkodzić.
Po wyjęciu sworzni, należy je oraz ich gniazda w obudowach dokładnie oczyścić z wszelkich śladów rdzy i starego, zaschniętego smaru. Do tego celu świetnie nadaje się papier ścierny o różnej gradacji. Po dokładnym wyczyszczeniu, sworznie i ich gniazda należy obficie nasmarować wodoodpornym smarem (np. miedzianym lub litowym). To właśnie odpowiednie nasmarowanie jest kluczowe dla zapewnienia płynnej pracy mechanizmu i jego długowieczności.
Ostatnim krokiem jest ponowny montaż mechanizmu w kolejności odwrotnej do demontażu. Po zamontowaniu całego zespołu w samochodzie, należy założyć ramiona wycieraczek i przeprowadzić regulację ich położenia, upewniając się, że zatrzymują się w pozycji "zero" i pracują płynnie na całej długości szyby.
Przeczytaj również: Mechanizm do bramy dwuskrzydłowej: wybierz idealny napęd!
Jak zapobiec ponownej awarii wycieraczek w E39?
Kluczową kwestią w zapobieganiu ponownemu zatarciu mechanizmu wycieraczek jest regularne czyszczenie podszybia i udrażnianie kanałów odpływowych. To właśnie gromadząca się tam woda i zanieczyszczenia są głównym sprawcą korozji. Regularne usuwanie liści, piasku i innych zanieczyszczeń z okolic podszybia oraz dbanie o drożność odpływów znacząco ograniczy ryzyko dostawania się wilgoci do mechanizmu.
Do konserwacji mechanizmu wycieraczek zaleca się stosowanie wodoodpornych smarów, takich jak smar miedziany lub litowy. Zapewniają one długotrwałą ochronę przed wilgocią i korozją, co przekłada się na płynną pracę elementów mechanizmu.






